Grasal, Ummi, Elise, Saloom og Issa
Når vi stod opp fikk Elise akutt kleskrise og dilemmaet gikk på hva som var passende i forhold til å vise armer og bein og samtidig takle tempen på ca 30 grader. Landet på tights til under kne og en lang t-skjorte/tunika og Therese hadde like lang shorts. Vi tok taxi med Issa til skolen. Selv om det bare tar rundt 15 minutter å gå så er det vanlig å ta taxi, mye på grunn av varmen. Vi pleier å gå hjem igjen fra skole og praksis for da er det ikke like viktig å føle seg fresh. På vei opp til skolen la vi merke til at alle jentene vi passerte hadde vanlige langbukser og ble litt bekymret over dette. Vi ble forsikret om at dette ikke gjorde noe, folk gikk også i kortbukser men nå var det ikke "så varmt"...
Som Issa hadde "advart" oss om, fikk vi veldig mange nysgjerrige blikk da vi gikk rundt i skolegården, de har avtatt litt i løpet av uka. På den ene siden av campus er det hovedsaklig muslimer som oppholder seg og på den andre siden er det kristne, men det er også mingling på tvers av dette "skillet".
Vi hadde først ett informasjonsmøte med "chairperson" (overhodet for sosialarbeider utdanningen) og praksisansvarlig, vi fikk også hilse på ei dame fra Georgia (US) som skal være på skolen parallellt med oss, hun var Dr./forsker i noe innenfor psykologi. Etter møtet fikk vi være med på en lesson på 3 timer som praksisansvarlig, som også er lærer, skulle ha med 3. kassen. Sosial arbeider utdanningen her er på 4 år.
Utsikt fra BU - Vi bor litt til høyre på bildet.
Klassen ble delt i tre grupper på rundt 10 pers og vi skulle først ha faglig quiz!
Vi fikk noen stikkord og skulle greie ut om innholdet i for eksempel egenskaper og prinsipper for sosialarbeidere og situasjoner du kan komme i med en klient eller "med" deg selv i sosialt arbeid.
Dette var veldig morsomt når vi først hadde kommet inn i hva de var ute etter, noen hadde mer konkurranseinstinkt enn andre, men dette var noe av det som gjorde stemningen til det den var.
Etterpå var det rollespill med caser som de tre jentene hadde gjort klar og spillte klient i. En i klassen kom opp og spilte sosialarbeider, etterpå ga klassen tilbakemeldinger på hvordan vedkommende gjorde det i forhold til kroppsspråk, passende spørsmål og timing osv.
Eksempel på caser som ble spillt og som er aktuelle: En mann har spurt 30 ulike damer om de vil gifte seg med han og han var fortvilet over hva som var feil med han og om han noengang kom til å finne noen.
En jente er på senter for overgrepsutsatte kvinner og forteller om hvordan faren har prøvd å ha sex med henne, kommer inn på badet når hun dusjer eller når hun sover og at hun føler at alle de andre på senteret er ute etter det samme.
Vi synes måten å jobbe på med rollespill virket veldig konstruktiv og de fikk virkelig kjenne på hvor vanskelig det kan være å si de riktige tingene når du møter en person i en slik vanskelig situasjon. Det var også veldig nyttig i forhold til å bli obs på ulike feller man lett kan gå i (gi råd, gi løfter om bedring).
Rar lunsj - Vanilla Flour Halva! Elise litt mer skeptisk enn Therese...
Etter undervisningen ble vi spandert middag på av chairperson, som er en koselig voksen dame. Her tar de virkelig godt vare på gjestene sine, vi blir fortalt at dette er en del av den Palestinske kulturen.
Vi har fått være med på noe lignende som vi gjorde gjorde første dagen i 2.klassen også. Her har vi har en go-to-guy som skal vise oss viktige ting ift skolen og kan kontakte om det skal være noe. Han skal også vise oss Deheshah Camp som er en flyktningleir hvor han har vokst opp og er 2. generasjons flyktning.
Han har praksistimer der hvor vi skal ha første praksis og fulgte oss dit første dagen;
Guidance and Training Center (GTC) for child and family. Her møtte vi overranskende nok en dame som var med delegasjonen fra Palestina til FO (Fellesorganisasjonen for sos. bvn. vpl og velf. arb) i Stavanger i mai, vi møtte dem på palestinakveld på folkets hus :)) Hun jobber på GTC, small world. http://www.gtc.ps/
På GTC har vi fått litt innsikt i hvordan okkupasjonen kan påvirke familieliv her i Bethlehem, stresset kan få ulike ringvirkninger. I dag deltok vi på to timer med spesialundervisning for barn i grunnskole alder. Mange av disse kommer fra governmental-school hvor det kan være 50-60 elever i en klasse. Lærerne har da lite sjangs å både plukke opp og følge opp de som trenger ekstra tilrettelegging. Det er også slik at flere kan komme så langt som til 6.klasse uten å lese eller skrive skikkelig fordi skolene trikser med poengsummene, dette for å vise fremgang for å hindre at elevene må gå skoleåret om igjen. Det har vært lærerikt å besøke GTC disse dagene og vi gleder oss til fortsettelsen.
Utsikten fra vinduet vårt om kvelden
Alle vi har møtt til nå har vært veldig hyggelige og hjelpsomme, og vi ser frem til enda flere innholdsrike dager! Hamdulillah :)
E & T
Så bra.! Spennende. Deilig å høre at dere trives og har det bra. I tillegg til det faglige som virker svært spennende. Dette vokser dere på.! klem fra pappa :)
SvarSlettDette hørres heilt fantastisk ut Elise :) Masse flotte bilder, glede meg te å lesa mer :) Store klem!
SvarSlettSå spennende!Blir kjekt å følge med på hvordan dere har det videre:)
SvarSlett